|
|
|
|
Home / Archives / Vol. 12 No.2 (2016): JUL - DEC / Original Article |
|
|
|
|
|
The Effects of Shift Report Through Lean Management Program of Professional Nurses in an Intensive Care Unit at a Tertiary Level Hospital in Medical Service Department Under the Bangkok Metropolitan Administration |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
นิตยา ศักดิ์สุภา
Professional Nurses, Charoenkrung Pracharak Hospital, Medical Service Department under Bangkok Metropolitan Administration
กรรณิการ์ สุวรรณโคต
Assistant Professor, Major advisor, Graduate school, Christian University of Thailand
สุคนธ์ ไข่แก้ว
Associate Professor, Co-advisor, Graduate school, Christian University of Thailand
Abstract
Introduction: Shift report is an activity of several unit in hospital, there are some problems such as take long time to shift report, unclear pattern, interrupt during shift report. As a result, it had the effect to the performance of nurse delayed during their worked period. Therefor, this study applies lean concept for improving the performance of nurse.
Objective: The purpose of this research was to study the effects of shift report through lean management program of professional nurses in an intensive care unit at a tertiary level hospital.
Materials and Methods: The quasi – experimental which the sample of 14 professional nurses who worked in a pediatric intensive care unit at a tertiary level hospital was purposively selected. Study to during 2 weeks, 1-15 April 2016, to study shift report before and after applying shift report through lean management each 1 week. The research instrument was the shift report of professional nurses through lean management program by Womack & Jones consisted to five process 1) value 2) Value stream 3) flow 4) pull system 5) perfection. The tools collected data a clock, and an adversed event assessment which after evaluating the content validity index (CVI) from five experts equal to 0.92. Data were analyzed by frequency, percent, mean, standard deviation and Wilcoxon Signed Ranks Test
Result: Mean of time shift report, 14 professional nurses, was 5.16 minutes (SD. = 1.94) and after applying shift report through lean management program was 4.70 minutes (SD = 1.49). There were four types of adversed event before applying shift report through lean management program, but there was no adversed event after then.
Conclusions: In time spent during shift report before and after applying shift report through lean management program was no significant difference at 0.5. Adversed event, before and after, was significant at 0.5.
Keywords: SHIFT REPORT/ LEAN MANAGEMENT
|
|
|
|
|
|
|
|
|
How to Cite |
|
|
|
|
|
ศักดิ์สุภา น., สุวรรณโคต ก., & ไข่แก้ว ส. (2016). The Effects of Shift Report Through Lean Management Program of Professional Nurses in an Intensive Care Unit at a Tertiary Level Hospital in Medical Service Department Under the Bangkok Metropolitan Administration. Journal of Charoenkrung Pracharak Hospital, 12(2), 27–39. Retrieved from https://he02.tci-thaijo.org/index.php/JCP/article/view/178197 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
References
1. Athwal, P., Field, W., & Wagnell, E. Standardization of change of shift report [Electronic Version]. Journal of Nursing Care Quality, 24(2); 2009. 143-7.
2. พิมประพรรณ สถาพรพัฒน์. การพัฒนารูปแบบการรับ-ส่งเวรทางการพยาบาล ในหอผู้ป่วยกึ่งวิกฤตศัลยกรรมทั่วไป 2 โรงพยาบาลมหาราชนครเชียงใหม่. รายงานอิสระพยาบาลศาสตรมหาบันฑิต สาขาวิชาการบริหารการพยาบาล, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัย เชียงใหม่; 2553.
3. Silvia, C.G. Nursing handovers at the bedside: How frequent and what are the sources of interruptions?. Retrieved April 12,2015, from http://www.esicm.org/news-article/article-Review-NAHP-handover-ICU-interruptions-Mar-2015-Gunther#sthash.Kdevndpp.dpuf.
4. Haig, K. M., Sulton, S., & Whittington, J. SBAR: A share mental model for improve communication between clinician: National Patient Safety Goals. Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organization, 32(3); 2006. 167-175.
5. McFetridge, B., Gillespie, M., Goode, D., & Melby, V. An exploration of the hand over process of critically ill patients betwwen nursing staff from the emergency department and the intensive care unit. Journal Complication British Association of Critical Care Nurses, 12(6); 2007. 262-9.
6. สายทิพย์ ไชยรา. การพัฒนารูปแบบรายงานการส่งเวรด้วยกระบวนการพยาบาลของพยาบาลวิชาชีพ โรงพยาบาลสกลนคร. รายงานการศึกษาอิสระพยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต แขนงวิชาการบริหารการพยาบาลสาขาวิชาพยาบาลศาสตร์มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช; 2554.
7. Bernadette, S., & Patricia, O. Can technology improve intershift report? What the research reveals [Electronic Version]. Journal of Professional Nursing, 22(3); 2006. 197-204.
8. สถิติข้อมูลคุณภาพของหออภิบาลผู้ป่วยหนักกุมาร. โรงพยาบาลเจริญกรุงประชารักษ์ สำนักการแพทย์ กรุงเทพมหานคร; 2557.
9. เกียรติขจร โฆมานะสิน. Lean: วิถีการสร้างคุณค่าสู่องค์กรที่เป็นเลิศ. กรุงเทพมหานคร: อมรินทร์พรินติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง; 2550.
10. Womack, J.P., & Jones, D.T. Lean thinking: Banish waste and create wealth in your corporation. New York: Simon & Schuster; 2003.
11. อนุวัฒน์ ศุภชุติกุล. LEAN & seamless healthcare. นนทบุรี: สถาบันพัฒนาและรับรองคุณภาพโรงพยาบาล; 2552.
12. เพ็ญจันทร์ แสนประสาน. เส้นทางสู่การพยาบาลยอดเยี่ยม. กรุงเทพมหานคร: สุขุมวิทการพิมพ์; 2549.
13. วิทยา สุหฤทดำรง. Lean concept and application to service sector. เอกสารประกอบการประชุมวิชาการ 10th HA national forum “lean and seamless healthcare” (พิมพ์ครั้งที่ 1). นนทบุรี: หนังสือดีวัน; 2552.
14. เกตนิภา สนมวัฒนะวงศ์. การพัฒนารูปแบบการจัดการการรับใหม่ผู้ป่วยอายุรกรรม งานผู้ป่วยใน 2 โรงพยาบาลท่าตะโก จังหวัดนครสวรรค์. รายงานอิสระพยาบาลศาสตร มหาบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารการพยาบาล, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่; 2553. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|